Eerste dagen op Java

21 september 2016 - Java, Indonesië

' s middags gingen wij een stukje rijden op de scooter samen met een slovense jongen die ook die middag was aangekomen. Even heerlijke verkoeling zoeken bij een waterval. Is bijzonder hoe groen het hier allemaal is. De valei staat vol met alleemaal verschillende bomen echt een groene oase. Hier en daar zie je een vogel vliegen of wat aapjes heen en weer springen. De wekker ging mooi optijd om 12 uur s nachts vertrokken wij richting de vulkaan Ijen. Eerst anderhalf uur met een scooter naar boven rijden (koud dat het was ) en ook een beetje stijl soms had je het gevoel dat je eerder weer naar beneden zo gaan dan omhoog. Maar Sebas ging vol gas de berg op. Hier een daar zag je een auto stranden omdat de motor aan de kook was. Toen we boven waren wouden wij kaartjes kopen. Dus ik stond netjes in de rij en gaf aan dat ik graag 2 tickets wou. De meneer aan de balie wilde ze niet aan mij verkopen omdat ik blond was en een lichte huid. Ik moets naar een andere balie toe. De rest van alle toeristen konden daar wel hun kaartje krijgen, omdat zij zwart haar hebben. Ik moest naar een ander balie waar ik 10x zo veel moets betalen, hoe oneerlijk... Dit is pas discriminatie Vervolgens wil iedereen ook nog met je op de foto omdat je blond bent... Maar goed de klim kon beginnen, 2 km stijl omhoog en dan nog 1 km vlak. Wij liepen lekker op ons eigen tempo en zo nu een dan even uitrusten. Onderweg zaten er mensen te hoesten en overtegeven. Halverwegen kwam er een mijn werker aan en hij is met ons opgelopen tot boven op de krater. Hij vertelde dingen over zijn werk en wij weer verhalen over onze reis. Boven aangekomen had je echt een gasmasker nodig en een zonnebril. Anders sloeg de zwavellucht op je ogen en longen. Loop je daar midden in de nacht met je zonnebril op en een gasmasker. Na even uitgerust te hebben van de besloten om toch de krater in te lopen om het blauwe vuur te zien en te kijken hoe ze zwavel hakken. Echt heel bijzonder om te zien daar uit blauw vuur uit een berg komt. De rook vangen ze op en uiteindelijk drupt er hete zwavel uit een ton. Dit laten ze afkoelen en bikken ze dan weg. Dit gaat in mandjes de krater weer uit en dan naar beneden. Vervolgens zijn we naar het sunset point gelopen. Waar we heel langzaam de zon zagen opkomen en over alle bergen en vulkanen scheen. Echt onbeschrijfelijk hoe mooi. We zaten bij de kraterrand dus komen ook mooi het zwavelmeer zien in de krater. Heel indrukwekkend. Uiteindelijke moesten we toch weer naar beneden want we waren best nog wel moe, 3 uur slaap is niet heel veel. Om 10 uur waren we weer thuis en hebben de rest van de dag niet veel meer gedaan. ' s avonds werden we uitgenodigd om bij de familie te komen eten. Was heel lekker maar ook heel scherp. Na elke hap kon je wel een beker water drinken. De volgende morgen gingen we al weer vroeg verder reizen. Een 5 uur in de trein naar probolingo. Om vervolgens in een te klein busje te worden vervoerd naar een  dorpje dicht bij de bromovulkaan. Die zelfde nacht zouden we de vulkaan opgaan. Dit keer werden we om 3 uur s nachts wakker gemaakt. Eerst hebben we de zon op zien komen en daarna  de bromovulkaan beklommen. Het geluid wat zo'n vulkaan maakt. Je hebt het idee dat het onweert. Toen we weer terug kwamen stond de auto al klaar om ons naar de trein te brengen. Na een trein rit van 8 uur kwamen we s avonds om 20 uur aan in  yogyakarta. Was ee hele lange en warme treinrit op rechte kleine bankjes. We hebben er doorzitplekken van

1. Hilly bouwhuis:
    21 september 2016