Bijzondere ervaringen!

16 november 2016

We hadden als tip gekregen om wat langer in haast en omgeving te blijven omdat een mooie omgeving is wat vaak onderschat wordt. Dus wij zijn richting jackons bay gegaan alleen heeft het de hele dag regent!  Dus in plaats van wandelen hebben we maar kaart spelletjes gedaan. 'S avonds hebben we nog wel een wandeling gedaan. (Sebas had een mooie poncho aan met de tekst ' een beetje regen houd mij niet regen ) Op het strand was weer een mooie plek waar je pinguïns kon spotten. Maar helaas ondanks dat we laat op de middag gingen wandelen geen pinguïns Gelukkig hadden we nog een wandeling gedaan want door de zware regenval van die dag was er een brug kapot gegaan. Tegen de tijd dat wij bij de brug aankwamen was er al weer 1 rijbaan beschikbaar. Eigenlijk wordt er door een rivier een kant van de brug weggespoeld. De volgende dag was het weer een stralende dag. Dus we zijn lekker gaan wandelen bij de gletsjer en hadden een tour geboekt. De volgende morgen gingen we namelijk met een helikopter Vlugt doen en een hike van ongeveer 2-3 uur doen over de FOX gletsjer. Echt een super ervaring! Eerst vlogen we ongeveer een kwartiertje met de helikopter ik zat voor in en had een heel mooi uitzicht! Alleen bij het opstijgen had ik even het gevoel dat we weer naar beneden zouden gaan. Maar dat was gelukkig niet zo. Alles is voor en naast je is van glas. Je kunt echt alles zien! Aangekomen op de gletsjer moesten we een soort van spikes aantrekken. Echt ideale dingen, dit voorkomt namelijk glij partijen op de gletsjer en 1 ding mocht er niet gebeuren ik mocht niet vallen want het dichtstbijzijnde ziekenhuis was 200 km verder op... Maar gelukkig is dat niet gebeurt! We hebben een gave wandeling gemaakt over en door het gletsjer ijs. Wat soms helder blauw is maar ook soms heel nauw. Maar gelukkig paste ik er nog door met me buik Echt een onvergetelijke ervaring! De die middag zijn we naar de Frans Jozef gletsjer gereden alleen het weer sloeg behoorlijk om we konden door de laag hangende mist haast niks meer zien van de omgeving. De dag erna was het helaas het zelfde dus zijn we maar door gereden langs de westkust. Onderweg hier en daar nog wel gestopt. Bijvoorbeeld bij een hele grote cave in de bergen. Waar je dan kruipend of bukkend door kan lopen. Een hoofdlampje is hier wel handig!  Ook zijn we nog gestopt bij de pannenkoek rotsen. Het woord zegt het al ze lijken op opgestapelde pannenkoeken. Dit is is langzaam ontstaan door het water wat er elke keer langs komt. Onze volgende bestemming was Abel Tasman, maar helaas heeft het de eerste dag de hele dag geregend. Gelukkig werd het de volgende dag beter weer want we gingen zeekajakken! 'S morgens regende het nog wel maar gelukkig klaarde het 's middags mooi op! We hebben dit keer zeehonden zien zwemmen. Ik wist niet dat ze van die sierlijke bewegingen maken als ze zwemmen lekker tegen de golven in peddelen. De volgende dag hadden we gepland om met de Ferry over te gaan naar het Noordereiland. Maar zoals jullie wel weten was er die nacht een behoorlijke aardbeving... Waar wij niks van gemerkt hadden tot dat we ' s ochtends wakker werden. Allemaal berichtjes en gemiste oproepen. Ik denk dat we of gewoon te moe waren of nog dachten dat we aan het zeekajakken zijn. Eerst maar even laten weten dat we veilig waren en toen zijn we gaan bekijken wat de schade was. In onze omgeving viel het mee. Alleen de Ferry die  we zouden nemen ging niet. Want aan beide kanten was het aanmeer platform stuk. We kregen het advies om daar niet na toe te gaan. We hebben besloten om wat van de sounds in het noorden te bekijken. Alleen hadden de die dag voorspelt dat het heel hard zou gaan regenen, het trok al heel snel dicht. Omdat we maar niks hoorde van de Ferry zijn we uiteindelijk maar naar de golden bay gereden. Dat is aan de andere kant van het noorder eiland. Dit stukje hadden we nog niet gezien. Daar aangekomen hoorde we dat onze boeking was geannuleerd maar dat ze wel weer vaarden. Dus de volgende morgen maar weer gebeld en ze konden ons niet helpen aan de telefoon we moesten naar Picton rijden. Dat is een behoorlijk stuk, maar goed we wilden toch graag naar het noorder eiland. Want onze vakantie is nu toch echt bijna afgelopen Nog maar een 1 uur rijden van Picton af, kregen we te horen dat we die weg niet verder meer over konden. Want de rivier is overstroomd en gaat de weg over met zandverschuivingen die van de bergen afkomen. Omdat het de vorige dag zo hard had geregend... Dus de alternatieve route was nog 3 uur rijden. Je snapt wel dat de sfeer in de camper minder werd. Aangekomen bij de Ferry kregen we te horen dat de eerst beschikbare boot voor ons donderdag pas zo zijn... Maar dat er misschien een kans op een plekje zou zijn als we in de wachtrij gingen staan. Toen vanochtend de eerste auto zijn deuren open deed zat Sebas recht op. Hup kleren aan, broodje na binnen werken en gaan!!  Daar stonden we dan op de reserve lijst, maar na 2 uur wachten bleek toch dat we mee konden!!  Nu zijn we hopelijk in een veiliger gebied op het Noordereiland. Want zelfs vanochtend voelde we nog steeds aardschokken van de aardbeving. Om er 1 te voelen is wel bijzonder, maar op een geven moment wil je gewoon liever dat het op houd. In totaal zijn er nu 1500 aardschokken gemeten gelukkig hebben wij die lang niet allemaal gevoeld. Ook de wegen waar we op hebben gereden zagen er veilig uit. Alleen 1 weg was wat verzakt dus dat viel gelukkig wel mee. Wij zijn heel blij dat we niet in Kaikoura zitten. Want dan zit je echt vast! Zonder water en ze hebben daar sinds een dag weer elektriciteit. Wij gaan nu nog even genieten van de laatste dagen van onze vakantie. Veel liefs van ons ❤️

1. Hilly bouwhuis:
    16 november 2016
    Wat een avontuur geniet er van de laatste dagen
  2. Alje:
    16 november 2016
    wel veel bellevenissen op jullie reis gelukkuig alles goed gegaan doe voorzichtig pas goed op elkaar en geniet ook de laaste dagen gr Opa&Oma
  3. Gerdien:
    16 november 2016
    Wat fijn dat jullie niet teveel hebben meegekregen van de bevingen! Geniet nog van jullie dagen daar, ik geniet van jullie reisverslagen!