Yogojakarta

25 september 2016 - Yogyakarta, Indonesië

We zitten weer in de trein. We hebben geleerd van de vorige keer ipv. Economic reizen we nu exclusief. Dat houd in van die heerlijke ligstoelen die ze bijvoorbeeld bij de tandarts ook hebben. Na ons idee reist dit een stuk beter dan een houten kerkbankje idee voor de komende 8 uur. In een cabine met dit keer goed werkende airco. De afgelopen dagen in Yogojakarta waren echt bijkom dagen. Naar onze zeer mooie nacht wandelingen van de vorige dagen. Toen we 's avonds aan kwamen in ons nieuwe hotel hadden we weer heerlijk warm water. Je gaat dat echt waarderen als het niet vanzelfsprekend is. De volgende dag zijn we heerlijk door het stadje heen gestruind. We hebben gekeken bij het sultanspaleis en bij Vredenburg. Dat laatste is een museum over de geschiedenis van Java en Nederland. Er was van alles uitgebeeld. Van hoe wij de prijzen laag probeerde te houden tot de oorlogen die zijn geweest. Erg bijzonder omdat zo allemaal te zien. We hebben ook nog even over de markt heen gelopen en lekker geneust tussen allerlei spulletjes. Voor het eerst dat het lastig is dat je een backpack hebt en er niet heel veel meer extra in past. De volgende dag zijn we met een soort brommertaxi naar de zilverfabriek gereden. De taxi was eigenlijk een brommer met voorop een karretje waar net 2 mensen kunnen zitten onder een luifeltje. Alleen wij Hollanders zijn daar te lang voor dus dat moets eerst worden ingeklapt voordat we verder kon rijden. Je merkt dat hier in Java dat sommige mensen geld aan je willen verdienen. Als je afspreekt zilverfabriek, zetten ze je neer bij een of andere neef die zilverspulletjes verkoopt. We hebben ondertussen geleerd om logisch na te denken en goed bij te houden waar je gedropt wordt en als het even kan achteraf betalen. De rest van de mensen willen je altijd heel graag helpen alleen spreken ze vaak minder goed Engels als in Bali. Maar met een beetje handen werk kom je een heel stuk verder. Ook is het hier behoorlijk aan de temperatuur, 's avonds zo'n 32 graden. Dus rustig aan niet te snel willen en veel drinken. De volgende dag ging de weker al weer vroeg. Om 5 uur werden we opgehaald om naar de brobodur te gaan. Eerst wad het daar nog mistig maar langzaam kwam het zonnetje erdoor. Is echt een enorme tempel. Overal afbeeldingen in de stenen gebikt. Bezonder ook als je weet dat ze alles weer uit elkaar hebben gehaald en opnieuw opgebouwd. Later gingen we nog naar een andere tempel maar was zo warm dat we even gekeken hebben en daarna snel een schaduwplekje zijn gaan zoeken. 'S avonds toen we wat wilde gaan eten begon het te regenen. Wij liepen op blote voeten in het water, het water kwam boven onze enkels.  Wel weer een bijzondere ervaring. We zijn er bijna en ga nog even van het uitzicht genieten. Zo ver als je kunt kijken rijstvelden en groene valleien. Prachtig hier!

1. Hilly bouwhuis:
    25 september 2016
    Geweldig leuk dat Door de blog wij een beetje mee reizen