Het mooie Pai, de groene vallei

16 oktober 2016 - Pai District, Thailand

Aangekomen in Pai, na hoeveel bochten ook al weer.. Iets met 700 nog wat. Maar dan krijg je ook wat, WoW wat is het hier mooi. Zo groen overal waar je kijkt zie je groen. Pai ligt in een dal bijna boven in Thailand. Om je heen je je dan ook allemaal bergen. Maar dit zagen we nog niet toen we aankwamen. Was al donker hier. Wij gingen op pad met onze backpack's op zoek naar een scooter. We hebben een hele mooie roze scooter dit keer. Volgeladen gingen we op pad naar ons nieuwe plekje tussen de rijstvelden. Helaas was er geen beheerder aanwezig. Dus hebben wij een dik uur zitten wachten... Maar wachten wordt beloont want de volgende morgen wordt je idd wakker tussen de rijstvelden. De eerste dag zijn we lekker gaan toeren. Langs watervallen, uitzichtpunten, gelopen op een canyon (zo stijl aan beide kanten dat Henriette zich voort bewoog op haar kont :O) Heerlijk met z'n 2e op de scooter. De dag de na gingen we naar een cave. Het was wel een stukje rijden, gelukkig kwamen we onderweg een hot water spring tegen waar we eerst nog even van gingen genieten. De weg er na toe was al heel bijzonder. Onze mooie roze scooter bleek toch niet zoveel vermogen te hebben. Halverwege moest ik toch afstappen. Toen kwam Sebas makkelijk boven, zij hij... Met andere woorden jet je bent te zwaar ;) Maar na een avontuurlijk ritje met behoorlijk wat heuvels en bochten kwamen we aan bij de hot springs. Heerlijk even wakker worden, er was haast nog niemand. Je zit gewoon midden in het bos. Hier een daar vliegt een vogel of zie je vlinder, libelle's en het water kraak helder je kunt echt alles zien. Hierna gingen we verder op weg naar de cave. Met onze scooter de berg op via haarspeld bochten. Uiteindelijk kwamen we aan bij de cave. Is een grot wat helemaal uitgesleten is door water. Met een Bamboe bootje gingen we de grot in. Wat je je daarbij moet voorstellen is, 4 of 5 bamboe stokken vastgeknoopt aan elkaar met touw. Je stoeltje is niks meer dan een voetstoofje. Maar wel weer een ervaring rijker :) Daarna gingen we met de gids de grot door, ze liet ons van alles zien. Popkorn, kikker, UFO enzovoort. Je had wel behoorlijk inbeeldingsvermogen nodig. Helaas had de gids een beetje haast en stonden we zo weer buiten. We moesten ook weer terug naar Pai. Dus weer berg op, op het hoogste punt keken we even op onze benzine meter. We kwamen er achter dat hij bijna leeg aangaf... Maar 1 liter benzine koste 100 Bath. Terwijl benende in het stadje het 26 Bath koste. Sebas vond het zo duur dat hij zei dat hij het zo wel ging doen. Met nog 25 tot 30 km te gaan gingen we de berg af.. Je snapt het wel zonder gas te geven en zo weinig mogelijk remmen. Maar we hebben het gehaald. Beneden aan hebben we snel getankt en zijn nog naar een waterval gegaan. Eigenlijk zouden we de volgende dag al weer weg gaan... Maar was zo mooi dat we besloten hebben om nog 2 nachtjes extra te blijven. De volgende dag hebben we een Boeddha op de berg beklommen en Iekker bij de waterval gelegen. Ik tenminste want Sebas ging van de waterval afgeleiden en weer omhoog klimmen. De volgende dag stond een jungletocht op het programma. Een paar km rijden en een uurtje lopen naar de waterval. Je begrijpt wel dat dat voor ons iets  anders uitpakte. Van te voren had ik gelezen dat je onderweg niemand tegen zou komen. Dus wij hadden genoeg eten en drinken mee genomen. Alleen geen wandel route gedownload... Want als we dat hadden gedaan hadden we gezien dat het 3 uur lopen was en 44 keer de rivier oversteken. Dus 44 keer schoenen en sokken uit en 44 keer schoenen en sokken aan... Ook waren we behoorlijk verkeerd gelopen. Op een gegeven moment waren we 2 uur onderweg en we waren halverwege. We probeerde namelijk bij elke rivier te kijken of we ook konden oversteken zonder de schoenen uit te doen. Dus stenen verslepen aan lianen hangen over bomen lopen. Maar meestal kwamen we er achter dat je toch je schoenen uit moest doen... Na 2 uur onderweg geweest te zijn waren we er zo klaar mee dat Henriette met schoenen en al terug door de rivier is gaan lopen. De schoenen waren helemaal doorweekt, maar het liep een stuk sneller ;) Wat we hiervan hebben geleerd? Veel namelijk: download een route, neem de volgende keer waterschoenen mee. Maar vooral doe iets meer onderzoek naar de route. Als we ooit weer terug gaan naar Thailand gaan we zeker deze jungle tocht overnieuw doen! Alleen dan iets beter voorbereid ;) Want hoe dan ook je komt echt niemand tegen behalve beestjes. Muggen, torren, mieren, kever, vlinders enzovoort... Dus neem voldoende deet mee en smeer je regelmatig in. Dan krijg je je eigen jungle en een verlaten waterval voor terug. Ps. de foto van de waterval heb ik van Google afgehaald. Morgen gaan we al weer terug met de bus. Dus 700 en nog wat bochten om vervolgens 13 uur in de trein te zitten naar Bangkok. Want we hebben nog maar 3 dagen  in Thailand

1. Hilly bouwhuis:
    16 oktober 2016